Zoals een foto jouw uiterlijk laat zien, zo laat een tekening jouw innerlijk zien. Jouw gevoel, dat wat je bezig houdt. Als het gaat om praten over deze gevoelens en ervaringen vinden kinderen dat vaak moeilijk. Het is dan zo mooi dat ze juist in een tekening zo mededeelzaam zijn, door de beeldtaal. Ik heb geleerd die beeldtaal te vertalen. En het kind te helpen zich zo te duiden.
Ordenen
Tijdens de begeleiding probeer ik samen met het kind die innerlijke beelden te ordenen, te onderscheiden, te gebruiken of een plekje te geven. De tekenopdracht is specifiek afgestemd op de hulpvraag van het kind en sluit aan bij de ontwikkeling van het kind.
Actief
Het denken, willen en voelen probeer ik telekns aan te spreken. Tekenen en schilderen zijn tegelijkertijd bewegingsactiviteiten. Door actief bezig te zijn en de beweging te ervaren, te voelen helpt dit het kind ook om uit de verstarring van een gevoel te komen.
Ik begeleid kinderen en jongeren tot 18 jaar.
Werkwijze
Uitgangspunt is altijd een tekening, daar begin ik dan ook mee.
Samen of alleen, samen met één van de ouders of verzorgers of samen met mij. Samen ‘praten’ op papier.
Daarna bekijken we de tekening, wat is goed gelukt, wat iets minder en wat zou je nog willen veranderen?
Tijdens het tekenen komt er vaak al een gesprek op gang.
Per keer bekijk ik of er een vervolg komt.
Bij creatieve begeleiding gaat het er niet om of je goed kunt tekenen.
Een eenvoudige tekening of krassen of kleurvlakken kan al heel veel duidelijk maken.